Sanne Cigale Benmouyal
Sanne Cigale Benmouya (f. 1985) l er en markant dansk radiovært, journalist og debattør, kendt for sin bidragende stemme i DR og dansk offentlighed. Hun er cand.mag. i dansk og historie fra Aarhus Universitet og har haft en bred karriere inden for både radio, tv og podcast, hvor hun ofte udforsker emner som identitet, tabuer og kultur.
Hun blev landskendt som vært på P1-programmet “Hemmeligheder”, hvor hun uge efter uge engagerer sig dybt i lytternes anonymt indsendte hemmeligheder, sammen med gæster. Serien har tiltrukket omkring 30.000 ugentlige lyttere. Senere blev programmet grundet stor succes rykket til P3. Før “Hemmeligheder” havde Sanne flere roller i DR, blandt andet som vært på P1-programmet “Shitstorm” og DR2-dokumentaren “Jøde!”, hvor hun undersøgte, hvad det vil sige at være jøde i Danmark . Hun har også deltaget som vært og debattør på Radio24syv og i forskellige satiriske sammenhænge. Sanne er en rutineret og garvet moderator og vært, og har optrådt live med Hemmeligheder eller været moderator på store festivaler som Roskilde Festival og Heartland Festival og Folkemødet.
Amalie Langballe
Amalie Langballe er forfatter, kritiker og journalist. Hun er forfatter til romanerne forsvindingsnumre og elskende samt interviewbogen Forsøg udi håb. Hun anmelder teater og litteratur for Weekendavisen og har arbejdet som moderator for blandt andet Louisiana Literature. Amalie er højaktuel med sin anden roman elskende, der har opstået stor omtale og flotte anmeldelser
Jonas Gülstorff
Jonas Gülstorff begyndte sin karriere som 17-årig vært på TV2's musikprogram Puls, hvor han blev kendt for sine alternative interviews i segmentet "Jonas Barbershop". Han debuterede som skuespiller i 1991, men opnåede større folkelig anerkendelse for sin rolle i Kærlighed ved første hik og de efterfølgende Anja og Viktor-film.
Udover sin skuespillerkarriere har Gülstorff også markeret sig som musiker, hvor han har arbejdet sammen med kunstnere som Alex Vargas, Isam B, og Thomas Buttenschøn. Han modtog en platinplade for samarbejdet med Szhirley på sangen Gammel Kongevej. I radioverdenen er Gülstorff kendt som vært på programmet Sangskriver på DR P3, hvor han sammen med kendte danske kunstnere skriver og fremfører en ny sang live på to timer. Programmet har vundet flere priser, herunder Prix Radio for "Årets Lytterinddragelse" og "Årets Vært" til Gülstorff.
Som forfatter debuterede han med digtsamlingen Om morgenen undrer det mig mest at jeg lever i 2006 og vandt samme år publikumsprisen ved Poesiens Dag. Hans digtsamlinger, herunder Ting jeg skrev mens du var på min telefon (2021) og Jeg går gennem noget (2023), spænder over flere temaer, men fælles for dem alle er en evne til at kommunikere det menneskelige følelsesliv på en ærlig og umiddelbar måde. En af hans digte blev endda sendt med en rumsonde til Mars af den amerikanske rumfartsadministration NASA.
Anne Dorthe Vester
Anne Dorthe (1984) er uddannet arkitekt fra Det Kgl. Kunstakademis Arkitektskole og har en bachelor fra Aarhus Arkitektskole. Efter et snedkergrundkursus på KTS (NEXT) har hun sideløbende med sin praksis som selvstændig arkitekt arbejdet med møbel- og produktdesign. Hun er optaget som medlem af Snedkernes Efterårsudstilling og Kunstnersamfundet.
Hendes arbejde fokuserer på materialers tekniske potentiale og æstetiske kvaliteter, uanset skala. Hun arbejder tværfagligt og i tæt samarbejde med dygtige håndværkere, hvor samspillet mellem det industrielle og håndlavede er med til at skabe en særlig karakter. Hendes tilgang er eksperimenterende og udforskende, forankret i den danske designtradition.
Vedhæftede fotos er taget af fotograf Benita Marcussen. Du må slev vælge om det er bad-ass versionen med det strenge blik (som jeg bruger) eller om du er mere til den blødere version.
Maya Tekeli
“Maya Tekeli er sød”
– Maya Tekeli, Maj 2025
Emma Rosenzweig
Emma Rosenzweig (f. 1990) er forfatter, skribent og semipensioneret model
Med tiden og endt karriere som model rettede Emma Rosenzweig sin energi mod filmkunst og visuel kultur i bredere forstand. Hun flyttede til Frankfurt, hvor hun blev uddannet på det anerkendte kunstakademi Städelschule, og i 2024 afsluttede hun sin uddannelse som billedkunstner. I København stod hun bag filmklubberne “Den Blå Time” på Kunsthal Charlottenborg og “Ulvetimen” på Husets Biograf, som blev anerkendt for at fremhæve stemningsfuld, queer og eksperimenterende filmkunst. Hun har desuden instrueret musikvideoer, blandt andet for den danske sanger MØ.
I 2024 fik hun sin debut som billedkunstner i Danmark med soloudstillingen Under Broen på Galleri Tom Christoffersen – et sanseligt og filmisk værk skabt på 16 mm film, som tematiserede femininitet, besættelse og nostalgi. Hun har udstillet internationalt, bl.a. på Goethe-Institut i Irland og Galleri Bo Bjergaard i København.
Sideløbende med sin kunstpraksis har Rosenzweig siden 2019 skrevet klummer for Weekendavisen, og i august 2024 debuterede hun som forfatter med romanen Jeg giver alt væk, udgivet på Gyldendal. Romanen er en intens og poetisk spøgelseshistorie, som kredser om moderskab, arv, begær og kontrol, og den blev bemærket for sit stemningsmættede og originale sprog.
Emma Rosenzweig fremstår i dag som en markant stemme i den danske kunst- og kulturoffentlighed, og hendes virke spænder bredt – fra ungdommens popkultur til samtidskunstens og litteraturens mere eksperimenterende felter. Hun er optaget af det intuitive, det intime og det usagte, og hendes arbejde kredser ofte om temaer som køn, identitet og generationelle spændinger.
Eva Marie Rødbro
Eva Marie Rødbro (f. 1980) er en anerkendt dansk dokumentarfilmsinstruktør og fotograf med base i København. Hun afsluttede sin fotografiuddannelse på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam i 2008 og dimitterede fra Den Danske Filmskole som dokumentarinstruktør i 2015 . Hendes afgangsfilm, Os der valgte Mælkevejen (2015), dannede fundamentet for DR-serien Prinsesser fra Blokken (2016), hvor hun i ærligt og nærværende øjenhøjde portrætterede unge kvinder fra Københavns Vestegn – et arbejde, der satte fokus på komplekse og uredigerede liv – og som hun blev hædret for med Kathrine Windfelds Ligestillingspris i 2021. Serien følger en gruppe unge kvinder fra Vestegnen, der lever i psytrance-miljøet og navigerer gennem livet med udfordringer som social arv, misbrug, kærlighed og fællesskab. Det er et ærligt og socialrealistisk portræt, der viser både de flygtige øjeblikke af fest og frihed, men også de svære tider, hvor virkeligheden truer med at indhente dem, og hvor festens pris er dyr.
Igennem hendes kortfilm fra 2010-2015 – som I Touched Her Legs (2010), Kriger (2013), Dan Mark (2014) og We Chose the Milky Way (2015) – har hun udforsket ungdommens sårbarhed og vildskab med et visuelt stærkt, poetisk og intimt billedsprog . We Chose the Milky Way blev særligt bemærket og modtog George Manupelli Founder’s Spirit Award ved Ann Arbor Film Festival 2016 .
I 2019 debuterede Rødbro i spillefilmslængde med en medrivende og drømmende dokumentar, I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die, som havde world premiere på IDFA 2019 og blev nomineret til både Robert- og Bodilprisen i 2021 . Filmen følger en ung amerikansk mor ved navn Betty, der lever i samfundets yderzone og kæmper med fattigdom, afhængighed og ansvar for sine børn – alt imens Rødbro skildrer hende med en sjælden kombination af empati og poetisk kameraarbejde .
Efterfølgende har hun arbejdet på flere dokumentarserier for DR, blandt andet Simona Overlever (2018), om en ung kvinde, der bearbejder tabueret barndomstraume, og Pony Love (2022), hvor hun følger teenagepigernes intense forhold til heste og fællesskab – begge udspringer af hendes undersøgelse af ungdom og relationer .
Ud over sit filmmæssige virke har Rødbro undervist og holdt oplæg på filmuddannelser som Filmskolen i Danmark og Fatamorgana, samt internationale institutioner som Syracuse University, CalArts og McGill University . Hendes arbejde har været vist på internationale festivaler og kunstplatforme som CPH:DOX, IDFA, IFFR, Hot Docs, Ann Arbor, FOAM, Berlin Documentary Forum og Charlottenborg
Om Foredraget:
Dette foredrag vil dykke ned i tre centrale emner, der går igen i Prinsesser fra Blokken: social arv, virkelighedsflugt og misbrug, samt de etiske overvejelser ved at lave dokumentar med virkelige mennesker.
1. Social Arv og Virkelighedsflugt
En af de gennemgående temaer i serien er, hvordan de medvirkende bærer på en social arv, der præger deres livsvalg, relationer og muligheder. Vi ser, hvordan de unge kvinder forsøger at bryde ud af et liv præget af fattigdom, misbrug og følelsen af at være fastlåst. Men vi ser også, hvordan psytrance-festen fungerer som et flugtpunkt – et sted, hvor de kan slippe væk fra de problemer, de ikke kan konfrontere. Festen bliver et midlertidigt frirum, men når lyset går ned og musikken stopper, står de tilbage med de problemer, de prøver at undslippe.
2. Misbrug: Et Samfundsproblem på Tværs af Lag
Misbrug er et andet centralt tema i serien. Vi ser, hvordan misbrug i flere former – fra alkohol til stoffer – påvirker de medvirkendes liv. Men misbrug er ikke kun et problem blandt de unge i udsatte miljøer; det findes på tværs af alle samfundslag. Vi må stille os selv spørgsmålet: Hvorfor er misbrug så udbredt? Hvad er de underliggende årsager, og hvordan kan vi som samfund hjælpe dem, der kæmper med det? Hvordan kan vi bryde den onde cirkel, som misbruget ofte skaber?
3 Etiske Overvejelser ved Dokumentararbejde
Som instruktør har arbejdet med Prinsesser fra Blokken været en proces fyldt med etiske overvejelser. Hvordan arbejder man med sårbare mennesker, der allerede er i en presset livssituation? Hvordan dokumenterer man deres virkelighed på en måde, der er både respektfuld og ærlig? Jeg har hele tiden været opmærksom på de etiske grænser – ikke kun som filmskaber, men også som menneske.
Hvordan skaber vi som skabere en tryg ramme for de medvirkende, så de kan åbne op uden at føle sig udnyttet? Hvordan håndterer vi den magtbalancering, der er mellem os som dokumentarister og dem, hvis liv vi dokumenterer? Og hvad betyder det for os som seere, når vi ser virkelige menneskers historier på tv? Hvordan påvirker det vores opfattelse af samfundet, og hvad er vores ansvar som publikum?
Seeren, Skaberen og de Medvirkende
Dette foredrag inviterer også til en samtale om vores rolle som seere, som skabere og som samfund. Når vi ser dokumentarprogrammer med virkelige mennesker, som Prinsesser fra Blokken, hvad betyder det for vores forståelse af verden? Hvordan forholder vi os som samfund til de liv, vi ser portrætteret – og hvad kan vi lære af de historier, vi får indblik i?
Det er ikke kun de medvirkende, der er i en sårbar position – som seere er vi også involveret i en proces, hvor vi konfronteres med vores egne fordomme og forestillinger om, hvad der er rigtigt og forkert. Hvordan forholder vi os til de etiske dilemmaer, som programmet rejser, og hvordan kan vi blive bedre til at forstå og hjælpe dem, hvis liv vi følger?
Prinsesser fra Blokken giver os en mulighed for at spejle os selv i de historier, der bliver fortalt – og det er et ansvar, som vi alle deler. Gennem arbejdet med de medvirkende har jeg forsøgt at skabe et autentisk portræt, der rummer både de smukke og de svære øjeblikke i deres liv. Men samtidig må vi som samfund tage ansvar for de spørgsmål, programmet rejser – om social arv, flugt og misbrug, og hvordan vi kan være med til at skabe en bedre fremtid for de unge, vi ser på skærmen.
Caspar Eric
Caspar Eric, f. 9. maj 1987, uddannet cand.mag. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Debuterede i 2014 som forfatter med poesi-udgivelsen 7/11. Med hans egne ord er det en bog om at være ung i 2014, om popsamfundet og angsten for at blive outdated. Caspar Eric modtog debutantprisen Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat 2015 på 50.000 kr. for 7/11. 7/11 var Caspar Erics forfatterdebut i Danmark, men han har tidligere udgivet en mindre dobbeltdigtsamling på det norske forlag AFV Press. På samme forlag er udkommet yderligere to digtsamlinger af Caspar Eric i august 2014. I 2015 udgav Caspar Eric langdigtet NIKE. Her var udgangspunktet Caspar Erics egen cerebrale parese (spastisk lammelse), og han reflekterede over, hvilken betydning det har at leve med et handicap i det moderne samfund. Januar 2017 var Caspar Eric aktuel med sin tredje digtsamling, AVATAR - hvori de otte digte eller suiter er baseret på forskellige tekster, udsagn eller kunstværker af og om unge mænd, der har begået selvmord, og som tematiserer melankoli, kapitalisme, kravet om det gode liv og selvmordet. I august 2018 udkom hans fjerde digtsamling, ALT HVAD DU EJER. Caspar Erics femte digtsamling, JEG VIL IKKE TILBAGE - Digte fra dage med COVID-19, blev udgivet i november 2020. I den forsøger han at fastholde COVID-katastrofen med et digt om dagen i 80 dage. I november 2021 var han klar med sin sjette digtsamling, VI KAN GØRE MEGET, der er tolv digtsuiter fra og om en verden i undtagelsestilstand. I februar 2023 udkom digtsamlingen NYE BALANCER. For den var han nomineret til Kritikerprisen 2023. I 2023 modtog Caspar Eric Prins Henrik Prisen. 4. april 2024 blev det offentliggjort, at Caspar Eric er modtager af den store norske litteraturpris Bjørnsonprisen 2024 takket være sit "poetiske forfatterskab og stærke engagement i at bringe vigtige emner ind i den store, fælles samtale”. Caspar Eric er højaktuel med sin nye digtsamling ‘CRIP’, der handler om at være en person med handicap. Caspars forfatterskab har hidtil kredset om dem som lever i skyggen af velfærdsstaten, og Crip er kulminationen på den del af Caspars forfatterskab, hvor ham i en blanding af kolde facts og vrede politiske digte fx spørger, hvorfor vi har nemmere ved at tale om dødshjælp end livshjælp, når det kommer til mennesker med handicap. Blandet med poesi og mærkelige betragtninger er dét omdrejningspunktet for hans foredrag
Amina Elmi
Amina Elmi, f. 1994, blev uddannet fra Forfatterskolen i sommeren 2023.
I august 2023 debuterede Amina Elmi som forfatter med BARBAR [Tavshedens objekt], der er en digtsamling om brutalitet, sorg, vrede, fortvivlelse, kærlighed og savn. Kun et par uger efter den danske udgivelse blev BARBAR [Tavshedens objekt] solgt til forlag i hhv Norge og Sverige. I november 2023 modtog Amina Elmi Bogforums Debutantpris 2023 for BARBAR.
Barbara Gjerluff Nyholm
Barbara Gjerluff Nyholm (f. 1993) er dansk forfatter, radiovært, manuskriptforfatter
Barbara har en solid baggrund i radiomediet og blev for alvor kendt gennem programmer som Knaldromaner og Knaldperler på DR, samt Barbaras breve på Radio IIII, hvor hun skabte et intimt univers omkring brevkunst og åben samtale . I Barbaras breve modtog hun rosende anmeldelser for at skabe ro og dybde i en digital tid, og podcasten opnåede en rating på 4,9 ud af 5. Barbara er også vært på børneradiostation HuliGennem.
I oktober 2024 markerede hun sig som debuterende romancemedforfatter med sin bog Små forventninger (Flamingo), en moderne “rom‑com gone dark” om livet som 29-årig midt i digital datingkultur. Hovedpersonen Maria kæmper med knuste kunstnerdrømme, Tinder-dates, hverdagskaos og sorg over en mistet mor — en historie, der blev rost for sin skarpe replikkunst og satiriske blik på unge københavneres liv. Bogen har fået flotte anmeldelser. Især for sin skarpe dialog, relaterbare hovedperson og satiriske blik på moderne dating.